תכנית MOOC במערכת החינוך

אגף טכנולוגיות מידע מפעיל את מיזם "MOOC במערכת החינוך" - תכנית אשר מזמנת לתלמידים ולמורים חוויית למידה ייחודית בזירה אקדמית מקוונת.

אגף טכנולוגיות מידע במשרד החינוך מפעיל זו השנה הרביעית (תשע"ז) את תכנית MOOC במערכת החינוך, תכנית המשנה את תפיסת ההוראה-הלמידה המסורתית והמוכרת ללמידה חדשנית המפתחת כישורי למידה משמעותיים, מעצימה את חוויות המורה המוביל את הכיתה ומהווה חוויה מעצימה לתלמידים בשיעורים.​




אגף טכנולוגיות מידע במשרד החינוך זיהה את הפוטנציאל הטמון בקורסי ה-MOOC האקדמיים ללמידה משמעותית, לשיפור חוויית הלמידה של התלמידים ולבניית תהליכי למידה שישרתו את הלומדים לאורך חייהם במאה ה-21.  
ביוזמת ד"ר עופר רימון - מנהל מינהל תקשוב, טכנולוגיה ומערכות מידע, ורוני דיין - מנהל אגף טכנולוגיות מידע, החל בשנת תשע"ד פיילוט בשיתוף של משרד החינוך עם ארגון ערי חינוך בליווי וייעוץ מקצועי של יעקב הכט וליה מאור. תלמידים בבתי ספר שונים ברחבי הארץ עם המורים למדו קורסי MOOC אקדמיים ברובוטיקה ובאסטרונומיה באוניברסיטאות מובילות בעולם. התכנית יושמה בשותפות מקצועית עם המפמ"רים שושי כהן (מדע וטכנולוגיה) וד"ר ירון דופלט (הנדסת מכונות).

שיעור ההתמדה וההצלחה של כלל התלמידים בקורסי MOOC בארץ היה גבוה במיוחד ועמד על 83% לעומת כ-8% של קורסי MOOC בעולם.

בסוף השנה קהילת מורי MOOC בשיתוף עם מובילי הפיילוט ממשרד החינוך ומערי חינוך שקדו על הסקת מסקנות מהפיילוט ועל כתיבת המודל ללמידה בקורסי MOOC, מתוך התאמה לצורכי הלומדים בבתי הספר בישראל.
שיתוף התלמידים בתהליך הסקת המסקנות וההמלצות למודל נעשה באמצעות ראיונות כיתתיים ואישיים ועל ידי שאלונים.
לתלמידים היו רעיונות ובקשות שונים לשיפור חוויית הלמידה ב–MOOC.
יחד עם זאת רוב התלמידים ראו בלמידה בקורסי MOOC למידה מאתגרת ומגוונת המאפשרת גמישות והתחשבות ביכולות הריכוז שלהם, בלוחות הזמנים, בשעות המועדפות עליהם ללמידה, ובעיקר כזו שמצריכה מהם לקיחת אחריות.
רובם המכריע של התלמידים היו רוצים ללמוד קורסי MOOC נוספים.
אי לכך, בשנה"ל הנוכחית נמשכת מגמת התפתחות הלמידה בקורסים המקוונים הפתוחים תוך כדי קידום מיומנויות הלמידה של המאה ה-21, בשילוב והתאמה למגמות שינוי והתפתחות מתמידות בעולם המתרחשות כאן ועכשיו במערכת החינוך בישראל.  

הלמידה בקורסים נעשית על פי מודל הנבחרת של ערי חינוך ומודל הכיתה ההפוכה תוך כדי שימוש בסביבות למידה כיתתיות של ה-Moodle אשר נפתחות לכל מורה בתכנית ובמדיות חברתיות – Facebook ,WhatsApp, קבוצות Google כמרחב לימודי נוסף שבו יכולים התלמידים והמורים (בקבוצות נפרדות ומשותפות) להתייעץ, לדון בחומרי הלמידה ולהעשיר את הקבוצה בחומרי למידה נוספים.

צוות מלווה מאגף טכנולוגיות מידע: שרית דור, רונית דבוש סייג
הפרויקט נעשה בשיתוף פעולה עם מפמ"רי תחומי הדעת השונים. ​


​​​​​
תאריך עדכון: 13/12/2016
 ​
​​​​​​​