התוכנית הנחיות והמלצות

מטה אגף טכנולוגיות מידע מספק שירותי למידה מרחוק הכוללים כלי תקשורת מקוונים סינכרוניים וא-סינכרוניים להוראה מרחוק, פיתוח והפעלה של קורסים מקוונים וכן ייעוץ טכנו-פדגוגי ומגוון פתרונות לצרכים מגוונים של תקשורת חינוכית ללמידה מרחוק. 










אפשר להבחין בין שתי דרכים מרכזיות ללמידה מרחוק המבוססות על מאפייני התקשורת באינטרנט: למידה סינכרונית ולמידה א-סינכרונית. ​


למידה סינכרונית 

הטכנולוגיה מקשרת בין התלמידים והמורה באותו זמן אבל לא באותו מקום גיאוגרפי (דוגמאות ללמידה סינכרונית: כיתה וירטואלית, וידאו צ'ט, ועידת וידאו).

היתרון המרכזי של הלמידה הסינכרונית הוא בהסרת מגבלות גיאוגרפיות לתלמידים היכולים ללמוד מכל מקום. בדומה ללמידה המסורתית בכיתה באופן פרונטלי המורה/המנחה והתלמידים נוכחים בשיעור באותו זמן (אם כי לא בהכרח באותו מקום גיאוגרפי) בסביבה המדמה כיתת לימוד ומהווה למעשה כיתת לימוד וירטואלית, שבה המורה נמצא בעמדת המחשב שלו והלומדים מול עמדות המחשב. דרך זו של למידה כוללת אינטראקציה באמצעות דיבור, טקסט ושימוש בווידיאו ומשלבת שאילת שאלות, מתן תשובות והערות, קיום דיון וירטואלי וביצוע עבודה שיתופית. 

בנוסף לכיתה הוירטואלית הלומדים שותפים לפעילות משלימה באינטרנט מול מאגרי מידע, אתרי תוכן, סרטוני וידאו, ספריות דיגיטליות, כתבי עת אלקטרוניים, מוזיאונים וירטואליים, מאגרי תמונות, יישומי מולטימדיה, תוכנות ועוד.

כלים סינכרוניים, כמו סביבת ה-WebEx ואחרים, מאפשרים הפעלת כיתה וירטואלית הכוללת אפשרות של מפגש פנים אל פנים וירטואלי בין משתתפי הקורס, ניהול שיחה קולית, תמונת וידיאו של משתתפי הקורס, העלאת תכנים, חומרי למידה, מצגות, הפניה לאתרי תוכן שונים, מערכת של צ'ט מקוון (online). מנהל המפגש יכול לקבוע את סדר ההשתתפות, מתן הרשאה לשיחה לכל אחד מהמשתתפים.

המלצות לשימוש בכלי תקשורת סינכרוניים 
(שיחה מקוונת כולל תמונות המשתתפים לפי צורך)

למנהל: 
  • ​​כלים סינכרוניים לשם קיום מפגשי שיח מרחוק מרובי משתתפים בין מנהל לצוות המורים, קיום ישיבות צוות (שכבה, מקצוע, הערכה), ישיבות ציונים וכדומה 
  • מפגשי העשרה ופיתוח מקצועי, וככלי לתקשורת בין צוות בית הספר בשעת חירום
למורה:
  • ​הפעלת שיעורים, דיונים ותמיכה חינוכית בין המורה לתלמידים
  • מפגשי העשרה, תגבור וחיזוק מעבר לשעות בית הספר, כולל חוגי העשרה בשעות אחר הצהריים
  • מימוש למידה שיתופית בין כמה כיתות בבית הספר או מחוצה לו עם כיתות/ קבוצות למידה אחרות שאינן בהכרח בבית הספר
  • שיעור מקוון עם מורה ו/או שילוב מרצה אורח
 
למידה א-סינכרונית

הטכנולוגיה מקשרת בין התלמידים והמורה, אך כל אחד מתחבר בזמנו החופשי ואין צורך שכולם יהיו נוכחים באותו הזמן כדי להשתתף בשיעור (לדוגמה: מודל, פורום, רשת חברתית). הדגש בלמידה זו הוא על למידה עצמית, יחידנית או קבוצתית, בזמן ובמקום המתאים ללומדים. לרשות הלומדים עומדים חומרי הקורס, התרגול, וההעשרה שמספקת מסגרת הקורס, וכן היכולת לקיים קשר עם המרצה ועם לומדים אחרים באמצעות פורום, קבוצות דיון, דואר אלקטרוני וכדומה. 
האינטראקציה יכולה להתקיים בשלוש רמות: 
  1. ​בין הלומד לבין חומרי הלמידה.
  2. בין הלומד למורה.
  3. בין הלומדים עצמם (למידת עמיתים). 

התלמיד יכול לגשת לחומרי הלמידה מכל מחשב בכל זמן וללמוד באופן עצמאי בכל שעות היממה, ללא תלות במורה.

כלים אסינכרוניים, כמו סביבת ה-Moodle ואחרים, מציעים מערכת מקוונת שיכולה לשמש לבנייה ועיצוב של שיעורים וללוות הוראה ולמידה של תחום תוכן לאורך השנה.

במסגרת כלים כאלו ניתן להפעיל למידה מרחוק עצמאית או שיתופית של נושא עד להיקף של קורס מלא. מדובר במערכת לייצוג וניהול מידע, הכוללת: הצגת חומר לימודים, עריכת מבחנים, ערוצי תקשורת עם תלמידים ומורים אחרים וכדומה. ניתן להוסיף משאבי למידה דיגיטליים, כמו קבצים, הפניות למקורות מידע ברשת, סרטונים, תמונות, לוח הודעות, דיונים, מסרים מידיים, שיעורים, מטלות מסוגים שונים, שאלונים, בחנים וכדומה. 

 
​​​​​​​
תאריך עדכון: 05/07/2018
 ​
​​​​​​​