התמודדות ותמיכה רגשית

מצבי חירום באשר הם עלולים להיות מקור למתח נפשי, חרדות, מצוקות, וקשיים בקרב בני כל הגילים והמגזרים. כדי להקל על התלמידים ועל צוות המורים בשעת חירום, הכין משרד החינוך בשיתוף עם שפ"י (שירות פסיכולוגי ייעוצי) תוכנית מיוחדת. לפניכם כל המידע על שפ"י ועל ארגוני סיוע נוספים. 








מצבי חירום באשר הם עלולים להיות מקור למתח נפשי, חרדות, מצוקות וקשיים בקרב בני כל הגילים והמגזרים. כדי להקל על התלמידים ועל צוות המורים בשעת חירום, הכין משרד החינוך בשיתוף עם שפ"י (שירות פסיכולוגי ייעוצי) תוכנית מיוחדת. לפניכם כל המידע על שפ"י ועל ארגוני סיוע נוספים. 


תחושות מצוקה וחרדה בשעת חירום הן טבעיות, ולכן ראוי ומומלץ להפנות באופן דיסקרטי לטיפול באמצעות אחד מהגורמים המוסמכים את הסובלים מכך. זאת על מנת למנוע סבל מיותר, ככל הניתן, עבור תלמידים שחשים במצוקה. הגישה לסיוע היא באמצעות פנייה טלפונית לארגונים המתמחים במתן סיוע נפשי ורגשי או בגישה למידע רלוונטי ברשת האינטרנט.

מבוגרים וילדים כאחד מפתחים תגובות נפשיות, והשכיחה בהן היא החרדה על כל סוגיה, כתוצאה מתחושת איום קיצוני מפגעי טבע ומזג אוויר או ממפגש עם איום טרור ומלחמה.

ד"ר ורד טל ורחל פרל מתארות בספרן מצוקות נפשיות של אוכלוסייה תחת טרור כיצד תחושת המוגנות מתנפצת לנוכח המפגש עם טרור, טרור הפוגע באוכלוסייה אזרחית, חסרת הגנה, באופן מקרי ובאכזריות בלתי מוסברת. כל אלה, לדברי החוקרות, גורמים לילדים להצפה של רגשות קשים, כמו תסכול ופחד מול השרירותי, תחושת חוסר ודאות לגבי העתיד. האכזריות פוגעת באמון באנשים מבוגרים, ויש תחושה של חוסר אונים מול אובדן הקשר בין המעשה לתוצאה. 
המחברות מציעות מודל להתערבות פסיכולוגית אשר יפחית את סימני חרדה אלה אצל ילדים על מנת לחדש את תחושת המוגנות שלהם. מודל זה מיושם על ידי מורים והורים באמצעות דיאלוג מעצים בבית ובכיתה.


שפ"י – שירות פסיכולוגי ייעוצי 

שירות פסיכולוגי ייעוצי (שפ"י) הוא אגף במשרד החינוך שתפקידו להעניק שירותים פסיכולוגיים ושירותי ייעוץ חינוכי לתלמידים, להורים ולאנשי חינוך העובדים במערכת החינוך.

מטרתו של השירות הפסיכולוגי היא לקדם את התפתחותם של התלמידים ולדאוג למיצוי הפוטנציאל החבוי בהם.

עיקר עבודתו של שפ"י מונחית על ידי הגישה המערכתית הרואה את הפרט כחלק ממכלול מערכות חברתיות רבות – המשפחה, הכיתה בית הספר והקהילה. לפיכך תפקידם של אנשי המקצוע בשפ"י, היועצים והפסיכולוגים החינוכיים, לשפר את מקצועיותם ומיומנותם של אנשי החינוך בתחומי בריאות הנפש כדי שיוכלו לאפשר את הלמידה והתפקוד החברתי של התלמידים באקלים מעודד צמיחה.

כמו כן מעניק שפ"י שירותי טיפול וייעוץ פרטניים ישירות לתלמידים המצויים במצבים שבהם קיימים גורמים הפוגעים בהתפתחותם התקינה.

בשפ"י שלושה אגפים – אגף פסיכולוגיה, אגף ייעוץ ואגף תוכניות סיוע ומניעה.

ניתן למצוא שפע הנחיות ותוכניות לייעוץ בפן הרגשי במצב חירום באתר של שפ"ישפ"ינט. 
האתר מציג את המידע במלואו ופתוח לכולם: 
לחץ, חירום ומשבר – ידע תיאורטי ויישומי, אגף שפ"י
פורום שאלות בנושאים רגשיים, קושי ומצוקה, אגף שפ"י


ארגוני סיוע נוספים 

ארגוני הסיוע מתמחים במתן סיוע למגוון רחב של אוכלוסיות בידי אנשי מקצוע.
יש לציין שפנייה טלפונית היא צעד חשוב לקבלת סיוע, מידע, חוות דעת ואוזן קשבת, אך במקביל יש לשקול פנייה לרופא משפחה למתן הפניה לייעוץ פסיכולוגי.

סהר – סיוע והקשבה ברשת, עזרה נפשית ותמיכה לילדים, נוער ומבוגרים
 
ער"ן – עזרה ראשונה נפשית, שירות שמציע עזרה נפשית בטלפון 1201, 24 שעות ביממה, ובאינטרנט מדי יום בשעות 02:00-16:00. שירות זה ניתן כיום בשפות עברית, ערבית, אנגלית, רוסית ואמהרית.

עלם – עמותה לנוער במצבי סיכון, כולל מידע ותמיכה 

נט"ל – נפגעי טראומה על רקע לאומי, המרכז לסיוע נפשי במצבי לחץ וטראומה

אגודת "יד ביד" – אוזן קשבת, מוקד תמיכה טלפוני המופעל 24 שעות ביממה 


אתרי אינטרנט 

עזרה נפשית ברשת – מכיל כמות חומר אדירה בכל תחומי בריאות נפשית – הפרעות, תוכניות לימודים וטיפול, ייעוץ מקוון. 
              
פיקוד העורף – האתר מספק מידע עדכני במצבי חירום ומספק מענה בזמן אמת לצורכי האוכלוסייה.

לרשימת שאלות ותשובות בנושא התמודדות ותמיכה רגשית בשעת חירום


תאריך עדכון: 31/12/2018
 ​
​​​​​​​