אודות הלמידה מרחוק

​מטה אגף טכנולוגיות מידע מספק שירותי למידה מרחוק הכוללים כלי תקשורת מקוונים סינכרוניים וא-סינכרוניים להוראה מרחוק, פיתוח והפעלה של קורסים מקוונים וכן ייעוץ טכנו-פדגוגי ומגוון פתרונות לצרכים מגוונים של תקשורת חינוכית ללמידה מרחוק. 

למידה מרחוק מאפשרת באמצעות הטכנולוגיה לנהל תהליכי למידה והוראה מגוונים בסביבה מקוונת המשוחררת מכבלי המרחב והזמן ולקיים אינטראקציות לימודיות בזמנים גמישים וממקומות פיזיים וגיאוגרפיים מרוחקים זה מזה. השימוש בטכנולוגיות למידה מרחוק מאפשר לנתק את תהליך הלמידה מתלות במקום ובזמן, ולכן מאפשר למידה בכל מצב (בשגרה ובחירום) ומציע מתודות למידה חדשניות. באמצעות הטכנולוגיה כיתת הלימוד הטיפוסית אינה כבולה יותר לארבע קירות והיא מאפשרת גישה לתלמידים ולמורים מכל העולם. 


אפשר להבחין בין שתי דרכים מרכזיות ללמידה מרחוק המבוססות על מאפייני התקשורת באינטרנט: למידה סינכרונית ולמידה א-סינכרונית. 




למידה סינכרונית 

הטכנולוגיה מקשרת בין התלמידים והמורה באותו זמן אבל לא באותו מקום גיאוגרפי (דוגמאות ללמידה סינכרונית: כיתה ווירטואלית, וידאו צ'אט, ועידת וידאו).

היתרון המרכזי של הלמידה הסינכרונית הוא בהסרת מגבלות גיאוגרפיות לתלמידים היכולים ללמוד מכל מקום. בדומה ללמידה המסורתית בכיתה באופן פרונטלי, המורה/המנחה והתלמידים נוכחים בשיעור באותו זמן (אם כי לא בהכרח באותו מקום גיאוגרפי) בסביבה המדמה כיתת לימוד ומהווה למעשה כיתת לימוד ווירטואלית, שבה המורה נמצא בעמדת המחשב שלו והלומדים מול עמדות המחשב. דרך זו של למידה כוללת אינטראקציה באמצעות דיבור, טקסט ושימוש בווידיאו ומשלבת שאילת שאלות, מתן תשובות, הערת הערות, קיום דיון וירטואלי וביצוע עבודה שיתופית. 

בנוסף לכיתה הווירטואלית, הלומדים שותפים לפעילות משלימה באינטרנט מול מאגרי מידע, אתרי תוכן, סרטוני וידיאו, ספריות דיגיטאליות, כתבי עת אלקטרוניים, מוזיאונים וירטואליים, מאגרי תמונות, יישומי מולטימדיה, תוכנות ועוד.

כלים סינכרוניים, כמו סביבת ה-WEBEX ואחרים, מאפשרים הפעלת כיתה וירטואלית הכוללת אפשרות של מפגש פנים אל פנים וירטואלי בין משתתפי הקורס, ניהול שיחה קולית, תמונת וידיאו של משתתפי הקורס, העלאת תכנים, חומרי למידה, מצגות, הפניה לאתרי תוכן שונים, מערכת של צ'אט online. מנהל המפגש יכול לקבוע את סדר ההשתתפות, מתן הרשאה לשיחה לכל אחד מהמשתתפים.

המלצות לשימוש בכלי תקשורת סינכרוניים 
(שיחה מקוונת כולל תמונות המשתתפים לפי צורך)

למנהל: 
  • ​​כלים סינכרוניים לשם קיום מפגשי שיח מרחוק מרובי משתתפים בין מנהל לצוות המורים, קיום ישיבות צוות (שכבה, מקצוע, הערכה), ישיבות ציונים וכדומה. 
  • מפגשי העשרה ופיתוח מקצועי, וככלי לתקשורת בין צוות בית הספר בשעת חירום.
למורה:
  • ​הפעלת שיעורים, דיונים ותמיכה חינוכית בין המורה לתלמידים.
  • מפגשי העשרה, תגבור וחיזוק מעבר לשעות בית הספר, כולל חוגי העשרה בשעות אחר הצהריים.
  • מימוש למידה שיתופית בין כמה כיתות בבית הספר או מחוצה לו עם כיתות/ קבוצות למידה אחרות שאינן בהכרח בבית הספר.
  • שיעור מקוון עם מורה ו/או שילוב מרצה אורח.
 
למידה א-סינכרונית

הטכנולוגיה מקשרת בין התלמידים והמורה, אך כל אחד מתחבר בזמנו החופשי ואין צורך שכולם יהיו נוכחים באותו הזמן כדי להשתתף בשיעור (לדוגמא: מודל, פורום, רשת חברתית). הדגש בלמידה זו הוא על למידה עצמית, יחידנית או קבוצתית, בזמן ובמקום המתאים ללומדים. לרשות הלומדים עומדים חומרי הקורס, התרגול, וההעשרה שמספקת מסגרת הקורס, וכן היכולת לקיים קשר עם המרצה ועם לומדים אחרים באמצעות פורום, קבוצות דיון, דואר אלקטרוני וכדומה. 
האינטראקציה יכולה להתקיים בשלוש רמות: 
  1. ​בין הלומד לבין חומרי הלמידה.
  2. בין הלומד למורה.
  3. בין הלומדים עצמם (למידת עמיתים). 

התלמיד יכול לגשת לחומרי הלמידה מכל מחשב בכל זמן וללמוד באופן עצמאי בכל שעות היממה, ללא תלות במורה.

כלים א-סינכרוניים, כמו סביבת ה-Moodle ואחרים, מציעים מערכת מקוונת שיכולה לשמש לבניית ועיצוב שיעורים וללוות הוראה-למידה של תחום תוכן לאורך השנה.

במסגרת כלים כאלו, ניתן להפעיל למידה מרחוק עצמאית או שיתופית של נושא עד להיקף של קורס מלא. מדובר על מערכת לייצוג וניהול מידע, הכוללת: הצגת חומר לימודים, עריכת מבחנים, ערוצי תקשורת עם תלמידים ומורים אחרים וכד'. ניתן להוסיף משאבי למידה דיגיטליים כמו קבצים, הפניות למקורות מידע ברשת, סרטונים, תמונות, לוח הודעות, דיונים, מסרים מידיים, שיעורים, מטלות מסוגים שונים, שאלונים, בחנים וכדומה. 

יתרונות הלמידה מרחוק

ללמידה מרחוק יתרונות רבים: 
  • התאמה לתלמידים שונים 
  • למידה מרחוק מותאמת אישית לתלמיד מבחינת קצב הלמידה, תחומי העניין, חשיפה במקביל לחומרים מגוונים ולאתרי תוכן שונים, בחירת פעילויות על פי הכישורים והרמה של  התלמיד.
  • למידה שיתופית והתאמה למאפייני קהילות למידה שונות
  • התאמה לקהילת לומדים בקבוצות בגדלים שונים, ללמידה מקוונת בין קבוצות למידה בבתי ספר ובמוסדות לימוד אחרים, וליישום שיטות למידה והוראה מגוונות. פיתוח מקצועי וגיוון בדרכי הוראה אגף טכנולוגיות מידע מציע למנהלים ולצוות המורים אפשרות להשתלם מקצועית, כקבוצה בקורס מלא או בכמה מפגשים לפי צורך, וללמוד כיצד לעבוד בכלים מקוונים לצורכי הוראה-למידה בקורס.
  • שילוב מרצים
  • הלמידה מרחוק מאפשרת להיחשף למרצים שונים. 
  • שוויון הזדמנויות להשכלה
  • הנגשת קורסים, חומרי לימוד ומרצים במגוון תחומים ללא תלות במיקום הגאוגרפי ובזמן.
  • גיוון בדרכי הוראה
  • שימוש בטכנולוגיות חדשות ובשיטות פדגוגיה חדשניות תוך שימוש בכלים דיגיטליים ויישומי מולטימדיה מגוונים ואקטואליים.
  • יצירת קהילות לומדים
  • התאמה למאפייני העידן, תקשורת המונים, יצירת קהילות לומדות.

 
​​​
תאריך עדכון: 16/11/2014
 ​
​​​​​​​