דוגמאות ללמידה שיתופית בסביבה דיגיטלית

לקט נבחר של דוגמאות ורעיונות ללמידה שיתופית המתקיימים בבתי הספר ברחבי הארץ, מהתוכניות אל היישום בפועל.











להלן דוגמאות לתכניות שיתופיות המיושמות בבתי-הספר בארץ: 
  • מיזם 'מע​בר לדלת'- מחוז מרכז- מיזם לעידוד למידה משמעותית בסביבות טכנולוגיות מתקדמות.​מסגרת הפעלה ללמידה משמעותית בפלטפורמת Moodle כאשר מטרת הסביבה הינה הקניית מיומנויות כישורי חיים ככלי ללמידה והיא מתייחסת לאיכות תוצרי הידע של הלומדים. ​
  • בניית עלון שיתופי- 'מחפשים את ירושלים בשירים​'

  • פעילות העשרה שיתופית דיגיטלית מחוזית, לציון יום ירושלים בפעילות יצרו התלמידים עלונים המציגים את העיר ירושלים בהקשר האישי. 
    כא​שר מטרות המיזם: טיפוח הזיקה לארץ ישראל, חשיבותה של ירושלים בתודעה היהודית וביטוייה בתרבות ובאומנות מנקודת מבטו של התלמיד. קידום תרבות עבודה שיתופית בין תלמידי בתי הספר במחוז ושימוש בסביבה וירטואלית לייצוג מידע.


  • "במבט מיוחד" - מיזם למידה שיתופית בחינוך המיוחד

  • ​במבט מיוחד" המופעל בירושלים ובמנח"י הוא מיזם ייחודי של משרד החינוך להנגשת התקשוב לתלמידי החינוך המיוחד. 

    תחומי דעת ונושאים: חותך תחומי דעת שונים כולל שפה, היסטוריה, מולדת ואזרחות. 

    ​מיזם זה מתחבר באופן טבעי לנושא האזרחות הפעילה, לימודי ההיסטוריה והגיאוגרפיה, וכן למיומנויות הקשורות לארגון מידע באמצעות שימוש בטכנולוגיה מתקדמת.

    למיזם אתר המציג פעילויות חווייתיות של למידת חקר שיתופית שבה התלמידים שותפים פעילים בלמידה ובחקר ומפיקים יחדיו תוצר קבוצתי לטובת הקהילה ולתיירות בירושלים.

    מיזם זה מתחבר באופן טבעי לנושא האזרחות הפעילה, לימודי ההיסטוריה והגיאוגרפיה, וכן למיומנויות הקשורות לארגון מידע באמצעות שימוש בטכנולוגיה מתקדמת.

    המיזם החל בשנת הלימודים תשע"ד ב-24 בתי ספר לחינוך מיוחד במחוזות מנח"י וירושלים בניהולה של ד"ר ורד דרש ז"ל ובהשתתפות המפקחות לתקשוב המחוזיות הרשויות ומדריכים לתקשוב בחינוך המיוחד. 

    במסגרת התכנית הייחודית רכשו התלמידים מיומנויות לשימוש בטכנולוגיות חדישות כדוגמת הטאבלט ואפליקציות נלוות והשתמשו בהן לקידום התיירות העירונית. בין היתר, התלמידים בנו מאגרי מידע אודות אתרי תיירות בירושלים ובמחוז כגון אבו גוש, הסטף וייצרו QR קוד שעוצב והוטמע באתרי התיירות העירוניים.

    ביום השיא העירוני הדריכו תלמידי החינוך המיוחד ב-24 אתרי תיירות  בעיר, איך להשתמש בטלפון החכם האישי כדי לגלות מידע נוסף על אתרים בירושלים באמצעות ה- QR קוד המושתל בהם. לדוגמה - גן החיות התנכי - אותו חקרו תלמידים לקויי שמיעה ופיזרו בכלובים QR קוד, גבעת התחמושת - תלמידים ראיינו לוחמים שהשתתפו בקרב ומשפחות הנופלים והכינו QR קוד והציבו בגבעת התחמושת.

    לאור הצלחתו המיזם מתקיים זו השנה השלישית. בתי ספר נוספים הצטרפו לתוכנית והוותיקים בחרו אתרים אחרים לחקור או העמיקו את החקר באתרים אותם בחרו. למיזם שותפים עשרות בתי ספר לחינוך מיוחד בירושלים והסביבה. בשנת הלימודים תשע"ו התמקדו מספר בתי ספר באתרים הנמצאים בקרבת התחנות של הרכבת הקלה.
    מיזם "במבט מיוחד" נקרא על שם ד"ר ורד דרש ז"ל, שנפטרה בטרם עת. 
    ​​

  • מיזמי למידה שיתופית מקוונת בעיר נשר:
  • סיפורה של עיר - תשע"ד - תשע"ה
  • ​​​​בישוב נשר, בחרו השנה לעסוק בנושא "סיפורה של עיר" במסגרת הנושא השנתי "האחר הוא אני". מהלך למידה שיתופי זה, אשר פותח ותוכנן על ידי צוותי חינוך משישה בתי הספר המשתתפים ובסיוע צוות הדרכה מחוזי, מיועד לתלמידי שכבה ד' ומשלב בתוכו מספר תחומי דעת: מולדת חברה ואזרחות, חינוך לשוני ותקשורת,  ומאפשר לתלמידים למידה פעילה וחווייתית, תוך מעורבות ותרומה לקהילה. 
    התוצר השיתופי הסופי של התהליך הוא מפה אינטראקטיבית המאגדת את סיפורי הוותיקים הכוללים תמונות, סרטונים ושכבות מידע. תהליך למידה שיתופי זה לווה באתר ייעודי, סביבה לימודית הכוללת את משימות התלמידים וסביבות כתיבה ותיעוד.

    תוצר זה, מהווה תרומה משמעותית ובעלת ערך של תלמידי נשר לכלל תושבי העיר ויקושר לאתר עיריית נשר. ​

  • שמירה על יער נשר - תשע"ב- תשע"ג 

      בשיתוף הרשות, הפיקוח ומנהלי בתי הספר נבחר הנושא "שמירה על יער נשר" כנושא מרכזי לקהילה וכחלק מנושא הקיימות, בד בבד עם שילוב תהליכי כתיבה וקריאה. 
      ​השיקולים לבחירה ולעיתוי היו הסמיכות ליום העצמאות, ל"ג בעומר, חופשת הקיץ המתקרבת וההקשר של אסון השריפה בכרמל. 

      בתהליך הלמידה רוכשים התלמידים את מיומנויות המאה ה-21, עבודה בכלים שיתופיים, כתיבה בסביבת בלוגים, כלים דיגיטליים לייצוג מידע, פרסום והפצה, מודעות להתנהלות אתית בחברה וברשת. התהליך מלווה בלמידה מקוונת של הרצאות סינכרוניות בחלק מהנושאים לכלל בתיה"ס. האתר המלווה כולל את תהליכי הלמידה, מטלות התלמידים, תוצרים ואינטראקציה.

    • ​"נקודות דמיון ושוני בנושא השונה בחברה- בסיפורי התנ"ך, בקוראן ובאגדות העם" - למידה מבוססת חקר של תרבות שכנה. למידה שיתופית בין בית-ספר סביון גני יהודה ובין בית-ספר אלאזהרא-טמרה.  

    • הרשות שלי- דגם ללמידה שיתופית במטה בנימין. אתר שיתופי שהוקם במטרה לפתוח ולקדם תהליך בנייה הדרגתי של מאגר חומרי למידה משותף, מידע על האיזור הגיאוגרפי ומקום מפגש לימודי חווייתי לתלמידי כיתות ד' או ה' בישובים השונים ברחבי הרשות.

      למידה שיתופית באורח החיים השגרתי של בית הספר הוא יעד חשוב ומרכזי בהכשרת בוגרי מערכת החינוך, שכן היא מהווה בסיס ליצירה, לחדשנות ולהבניית ידע אישי ושיתופי בעידן הדיגיטלי בו הידע דינמי, נגיש ומשתנה תדיר. תכנית התקשוב תמשיך לפעול להרחבת מעגלי השיתופיות בבתי הספר ובין בתי ספר בארץ ובעולם בסביבות טכנולוגיות מתקדמות עתירות ידע ולזמן למידה משמעותית, רלוונטית וחווייתית.

       
      ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​
      תאריך עדכון: 22/11/2016
       ​
      ​​​​​​​