כנס למידה שיתופית

"תאומוּת – פנים רבות לה" - הכנס השנתי של אגף טכנולוגיות מידע, אגף מורשת ושפות במזכירות הפדגוגית, משרד החינוך, ורשת בתי ספר תאומים של יחידת השותפויות בסוכנות היהודית התקיים ביום שלישי 17/11/2015 במרכז רבין בת"א.​ 

 

 

 

 

 

 

  
בכנס רב משתתפים נכחו מורים, מנהלים ובעלי תפקידים שמילאו את האולם של מכון מופת. שירלי הלפרן, מדריכה ארצית ללמידה שיתופית האגף טכנולוגיות מידע הנחתה את הכנס ופתחה בהסבר קולע על חשיבות הלמידה השיתופית במאה ה-21.  

 
על סדר היום​ של הכנס ללמידה שיתופית: ברכות מהמארגנים ומהשותפים ותכנית אמנותית מגוונת הכוללת היבטים שונים בלמידה שיתופית והצגת כלים ואמצעים דיגיטליים ללמידה שיתופית.   

 
גולת הכותרת היתה שיח רב משתתפים בין בתי ספר תאומים בארץ ובחו"ל בשידור חי. 
פאנל רב השיח הבין-לאומי בנושא למידה שיתופית הונחה על ידי עמיחי בנעט מהסוכנות היהודית ורונית מאור מאגף מערכות מידע בנושא למידה שיתופית. היה מרגש לצפות בשיח חי בין נציגי בתי ספר מהארץ ועמיתיהם מהתפוצות ששיתפו את כולם בדוגמאות אמיתיות ללמידה משמעותית בדרך חווייתית, שחצו את מגבלות הזמן והמקום. 

 
להצטרפות בית הספר שלך לתכנית: 

 

 
הכנס נפתח בתערוכת מיצגים של בתי ספר העומדת בסימן "לומדים מהצלחות".
תודותינו לכל הנציגים אשר טרחו ובאו להציג בפנינו את תוצרי הלמידה השיתופית ולבתי הספר ששלחו פוסטרים המיצגים את העשייה השיתופית המבורכת בבית ספרם.
התוצרים מהשדה טומנים בחובם תהליכי למידה שיתופית ומשמעותית בסביבות טכנולוגיות חדשניות ולמידת עמיתים מפרה ומרגשת בנושאים מגוונים. 

 
הכנס כולו הועבר בשידור ישיר באינטרנט דרך קישור שהופץ מראש בכיתת וובקס ונצפה על ידי אנשים רבים.

 


 
הרצאות ותצוגות 

 
שרית עמר הציגה את השינויים הטכנולוגיים והשפעתם על סביבות העבודה והלימודים שלנו-היבטים מרכזיים בלמידה שיתופית טכנולוגית, כלים טכנולוגיים חדשניים במיזמים ובפרויקטים.

 
יובל שיין הציג פתרונות טכנולוגיים ללמידה שיתופית - חווית הלמידה של העתיד כבר כאן.

 
רננה רז הציגה דיאלוג מסך במה עם יוטיוב מתוך מופע YouMake ReMake - מופע רב-תחומי, ראשון ויחיד מסוגו בעולם, המשלב בין תחומי הבמה השונים ומייצר אינטראקציה בין שני מדיומים – וידאו ובמה. רננה היא רקדנית, כוריאוגרפית ויוצרת מצליחה בתחום המחול והבמה.
דיאלוג עם סרטונים ברשת ומתן פרשנות חדשה.


 

פאנל רב שיח בין-לאומי בנושא למידה שיתופית 

 
הפאנל הונחה על ידי עמיחי בנעט מהסוכנות היהודית ורונית מאור מאגף טכנולוגיות מידע בנושא למידה שיתופית, תובנות וחשיבה קדימה. בפאנל השתתפו נציגי בתי ספר מהארץ ועמיתיהם מהתפוצות.
חברי הפנל :
המורה: האווי גורדון מבי"ס "הרטוב" קיבוץ צרעה –
בשיתוף עם המורה: גילה אפרתי מ- Jewish Primary Day School in  Washington USA
מורה: אסנת כץ מבי"ס נעמי שמר פתח תקווה  בשיתוף עם  המורה: מרים וולפזון ואְדית זלצר מבי"ס "נתן גֵזנג" בואונוס איירס, ארגנטינה.
כמו כן עלו לשידור תלמידות מבית ספר צרעה דרך הוובקס לשתף בחווית הלמידה השיתופית.

 

 


 
על למידה שיתופית ושיתוף הפעולה בין אגף טכנולוגיות מידע של משרד החינוך, הסוכנות היהודית, אגף המורשת במזכירות הפדגוגית ואגף קשרי חוץ

 
למידה שיתופית היא גישת למידה המבוססת על ידע חדש הנבנה אצל הלומד באמצעות שיח וחקר ומציאת פתרונות לבעיות, תוך שיתוף פעולה ואינטראקציה עם לומדים אחרים בהקשר חברתי- תרבותי תומך. הלמידה המשותפת מאפשרת ללומדים לפתח מיומנויות תקשורת חברתיות בתוך הקשר קונקרטי ורלוונטי, לבטא את כישוריהם המיוחדים, לתרום ללמידת עמיתיהם חברי הקבוצה, לקחת אחריות על תהליך הלמידה ותוצריו. דרך למידה זו  מבוססת על הגישה הקונסטרוקטיביסטית (ההבנייתית) החינוכית. 

 
למידה שיתופית בסביבה דיגיטלית מזמנת אתגרים חדשים ופיתוח מגוון מיומנויות חשובות כגון: קבלת החלטות, שיתופיות, הערכה וביקורת בסביבה חברתית תומכת, חיפוש, איתור ועיבוד מושכל של המידע.
אגף טכנולוגיות מידע רואה בהתנהלות השיתופית יעד חשוב ומרכזי בפיתוח אוריינות דיגיטלית בקרב מורים ותלמידים, לחשיבה יצירתית, לחדשנות ולהבניית ידע אישי ושיתופי בעידן בו הידע דינמי, נגיש ומשתנה תדיר. ברוח זו  מוביל ומקדם האגף את הלמידה השיתופית במסגרת  תכנית התקשוב הלאומית כחלק מאורח החיים השגרתי של בית הספר. בתוך כך מוצעות לבתי הספר מספר רב של תוכניות ומיזמים שיתופיים במודלים מגוונים.
שיתוף הפעולה של אגף טכנולוגיות מידע עם אגף מורשת ושפות במזכירות הפדגוגית ועם יחידת השותפויות בסוכנות היהודית מרחיב את מעגלי העשייה השיתופית בין בתי הספר בארץ לבין בתי ספר בעולם להרחבת הידע , הסובלנות והעניין, וטווה קשרים חינוכיים, רגשיים,  משמעותיים, רלוונטיים וחווייתיים עם יהדות התפוצות בסביבות טכנולוגיות מתקדמות עתירות ידע.
החזון המשותף הוא הרחבת פלטפורמת בתי הספר התאומים למינוף מקסימאלי של החינוך הערכי לחיבור לקולקטיב היהודי, למורשת ולישראל.
אגף מורשת במזכירות הפדגוגית  אמון על הוראת המורשת ועוסק בשיח זהות תוך שילוב של לימוד, דיון וחוויה.
הקשר והזיקה בין תלמידי ומורי ישראל ליהודי העולם הינו מרכיב מרכזי בשיח הזהות ובדיון הערכי על תפקידה של מדינת ישראל ומחוייבותם של היהודים זה לזה בבחינת "כל ישראל ערבים זה בזה". ברוח זו מדגיש אגף מורשת את הצורך בלמידה ושיח בנושאי המורשת היהודית לאורך כל שלבי התאומות: שיח דילמות וערכים של יהודים בארץ ובחו"ל - תוך שימוש בטקסטים מן המקורות שיהוו מוקד עניין לשותפות ודיאלוג בין התלמידים.
הרשת העולמית של בתי ספר תאומים שותפות ביחד, הסוכנות היהודית מייצרת שינוי ביחסי ישראל והתפוצות, באמצעות פיתוח תחושה של משפחה יהודית עולמית בקרב ילדים, מורים והורים יהודים בכל רחבי העולם.  פרויקטים של בתי הספר התאומים שינו את הדרך שבה תופסים תלמידים ומורים בישראל ובבתי ספר יהודיים בתפוצות את התפקידים, תחומי האחריות, והאינטרסים שלהם כבני העם היהודי, והביאו לשיח מתמשך ודינאמי בנושאי הזהות היהודית והישראלית, מעורבות חברתית, יצירת קשרים וטיפוחם. בנוסף לכך מספק הפרויקט מסגרת לשיתוף והחלפת רעיונות בנושאי חינוך ולימודים בין מורים ואנשי מנהלה בחינוך.
פרויקט בתי הספר התאומים הוא פרויקט הדגל של יחידת השותפויות בסוכנות היהודית, ומשתתפים בו למעלה מ-600 בתי ספר יהודים בארץ ובעולם, ועשרות אלפי ילדים החל מגן ועד תיכון, שיוצרים רשת עולמית.

 
​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​
​​​​​​​
תאריך עדכון: 01/05/2016
 ​
​​​​​​​