המלצות לשימוש מיטבי ובטוח באמצעי קצה אישיים

על מנת שהמידע האישי שלנו יישמר פרטי ומוגן, עלינו ללמוד כיצד להשתמש במכשיר שבידנו באופן מושכל ובטוח. התנהלות מיטבית לגבי שימוש במכשירים אישיים חיונית עבור כל אחד. ריכזנו כאן המלצות לשימוש מיטבי ובטוח במכשירי קצה אישיים לצוותי חינוך ולהורים. המסמך נכתב על ידי אגף טכנולוגיות מידע בשיתוף השירות הפסיכולוגי הייעוצי, משרד החינוך.






המסמך מיועד לצוות החינוכי הבית ספרי להתנהלות מיטבית עם אמצעי קצה ולניסוח הנחיות ו/ או תקנון בית ספרי המנחה את הקהילה הבית ספרית להתנהלות בטוחה ונבונה בסביבה טכנולוגית.  

אמצעי קצה אישיים דיגיטליים, כמו טלפון חכם, מחשב לוח (טאבלט), מחשב נייד, משקפיים, שעון  ואף בגד  חכם, הופכים לאמצעי המצוי בידי רבים מאתנו: מורים, הורים, בני נוער וילדים. אנו יוצרים ושומרים בהם מידע מקצועי, לימודי וגם פרטי, וזאת מתוך הנחה שהגישה לאמצעים אלה היא אישית ופרטית.

על מנת שהמידע האישי שלנו יישמר פרטי ומוגן, עלינו ללמוד כיצד להשתמש באמצעי שבידנו באופן מושכל ובטוח. התנהלות מיטבית עם אמצעים אישיים חשובה לכל אחד וחיונית כשמדובר בתלמידים ומורים בבתי הספר המקיימים למידה באמצעים טכנולוגיים. 
במסמך זה ניתן למצוא הנחיות והמלצות עיקריות  על אודות התנהלות מיטבית בשימוש האמצעי האישי, כך שנוכל לפעול באמצעותו בבטחה תוך כדי שמירה על הפרטיות. 

הנחיות כלליות  לצוות החינוכי:

המידע המצוי באמצעי הקצה האישי או ברשת הוא מידע דיגיטלי, והוא עלול להגיע לידי  אחרים ללא ידיעתכם או הסכמתכם.

  • ​אין מערכת או אמצעי קצה שמוגנים באופן מוחלט מחדירה אליהם או משימוש במידע המצוי בהם. 
  • גם אם מחקתם במו ידיכם תכנים ששמרתם באמצעי הקצה האישי או שהעליתם לרשת, וגם אם אינכם רואים אותם יותר, ייתכן שהם נשמרו על ידי אחרים וקיימים היכן שהוא במרחבי הרשת ללא ידיעתכם.
  • אם בחרתם לאחסן/לגבות את המידע האישי באחד משירותי "הענן" (Google Drive, iCloud, Dropbox, שרותי רשת לתמונות וסרטונים ואחרים) עליכם להיות מודעים לכך שמחיקת המידע מאמצעי הקצה האישי איננה מסירה אותו באופן מוחלט מהרשת - ייתכן שהוא עדיין שמור היכן שהוא, ואחרים עלולים להגיע אליו.
  • כאשר אתם נכנסים לשירותים אישיים, כמו דוא"ל, רשת חברתית, אלבום תמונות וכדומה, מומלץ לעשות זאת דרך אמצעי הקצה האישיים שלכם בלבד. יש להימנע מלהיכנס לשירותים אישיים מאמצעי קצה שאינו שלכם. בכל מקרה, אם השתמשתם באמצעי קצה לא שלכם, הקפידו לצאת מכל היישומים שפעלתם בהם על ידי לחיצה על לחצן "התנתק" או "יציאה".
  • יש להפעיל שיקול דעת לגבי המידע שאותו אתם מתעדים, מעלים ושומרים באמצעי או ברשת, ולהיות מודעים להשלכות של פעולות אלה. מומלץ לא להעלות מידע או תמונות שעלולים להביך אתכם/בני משפחה/חברים ושאחרים עלולים להשתמש בהם ולפגוע בכם.

המכשיר האישי (אמצעי הקצה) הוא – אישי! אין לתת אותו לאחרים 
  • מומלץ לשמור על המכשיר האישי ולא להשאירו ללא השגחתכם הצמודה. 
  • במקרים שבהם אחרים מבקשים להשתמש במכשיר האישי שלכם – מומלץ  להיות נוכחים במשך כל זמן שימושם במכשיר. 
  • מומלץ לא לאפשר לזרים להשתמש במכשירים האישיים שלכם, גם אם התבקשתם לתת אותם רק לצורך שיחה קצרה, כדי לראות מה השעה, או לעיין בתמונה או בידיעה מרעישה.  במקרה של צורך מוצדק תוכלו להתקשר עבורם, אך אל תיתנו להם לעשות זאת בעצמם.

המלצות להגנה על  המכשיר האישי ועל המידע האישי ברשת 
  • ​מומלץ להתקין במכשיר האישי אפליקציות ששומרות עליו מפני נוזקות (וירוסים, אמצעי שליפת  מידע אישי, אמצעי השתלטות על המכשיר וכדומה). 
  • הקפידו להגדיר את תנאי הפרטיות ביישומים, כגון אינסטגרם, פייסבוק ועוד. בחרו מי יכול לצפות במידע שלכם ולשתף אותו עם אחרים (ראה הנחיות להגדרת פרטיות). כמו כן במהלך הורדת יישום למכשיר כלשהו אין לאשר באופן מידי גישה לנתונים אישיים המופיעים במכשיר.
  • העדיפו להתחבר לרשת האינטרנט דרך רשת אלחוטית (Wi-Fi) המוכרת לכם ושאתם בוטחים בה (כמו רשת בית הספר או הבית).  
  • שקלו לכבות את המכשיר האישי בזמן שהוא אינו בשימוש ( כמו בשעות השינה, בעת יציאה מהבית, בזמן חופשה משפחתית ).
  • הקפידו שהגישה אל המכשיר האישי תהיה חסומה על ידיי סיסמה אישית הידועה רק לכם. בחרו סיסמה שאיננה ניתנת לניחוש ושמרו אותה במקום ובאופן שלאיש אין גישה אליה. בכל מקרה של חשד שהסיסמה ידועה לאחר - יש לשנות  אותה מיד. 

איבוד המכשיר או השתלטות עוינת על אחד או יותר משירותי המידע המרכזיים שלך 
  • ​בכל מקרה שבו המכשיר אינו עוד ברשותכם מכל סיבה שהיא כגון אובדן, גניבה או מכירה, יש לשנות את סיסמאות הכניסה לשירותים האישיים המרכזיים - דוא"ל, תמונות, רשתות חברתיות וכדומה. במקרה שהמכשיר הוא טלפון סלולרי, יש להתקשר מיד לספק הסלולר ולחסום את הגישה של המכשיר לרשת הסלולרית.
  • במקרה של השתלטות אחרים על אחד היישומים שבהם אתם מאחסנים או מנהלים מידע אישי,  מומלץ להיכנס לשירות ה"עזרה" הקיים בכל יישום על מנת לדעת כיצד עליכם לפעול.

כיצד לפעול במקרה של פגיעה ברשת  

במקרה של פגיעה ברשת  או במקרה שנעשה שימוש לרעה במידע האישי שלכם, ניתן לפנות לגורמי הסיוע השונים, כגון מחנכי כיתה, יועצים חינוכיים, מנהלי בתי ספר, משטרה, איגוד האינטרנט הישראלי.
על הצוות החינוכי לטפל במקרים אלה על פי ההנחיות המופיעות בחוזר מנכ"ל אקלים חינוכי מיטבי והתמודדות מוסדות חינוך עם אירועי אלימות וסיכון אקלים חינוכי מיטבי, סעיף 3.3, עמ' 59. כמו כן ניתן להסתייע בנספח מס' 10 הנמצא בחוזר זה - "צעדים לטיפול באירוע של פגיעה מקוונת". 


בנוסף להנחיות הכלליות הכתובות לעיל, מובאים להלן הנחיות, המלצות ומסרים ייחודיים למורים, הורים ותלמידים: 

למורים
  • ​המכשיר האישי שלכם מכיל מידע פרטי ועשוי לאחסן מידע לימודי ומידע על אודות תלמידיכם. אל תאפשרו לאחרים, ובוודאי לא לתלמידים, גישה אליו. 
  • הימנעו מלהיכנס לשירותי הניהול הבית ספרי (שירותי המשרד, משו"ב, סמארטסקול וכדומה) בכל מחשב זר. העדיפו התחברות לשירותי הניהול מהמכשיר האישי שלכם או ממחשב המיועד לכך בבית הספר. בכל מקרה, הקפידו לצאת בצורה מסודרת מהשרות בתום השימוש.  
  • בהתאם לחוזר מנכ"ל אקלים חינוכי מיטבי והתמודדות מוסדות חינוך עם אירועי אלימות וסיכון אקלים חינוכי מיטבי, סעיף 3.3, עמ' 59 - עליכם להקפיד כי תהליכי הוראה ולמידה עם אמצעי הקצה ייעשו על פי המדיניות שנקבעה בבית הספר, ולעודד אחריות אישית בשימוש בטכנולוגיה כדי למנוע פגיעות. 
  • הקפידו לקיים עם תלמידיכם שיח בנוגע להתנהלות מושכלת עם המכשיר האישי שלהם בבית הספר ומחוצה לו כחלק משגרת ההוראה והלמידה. השיח יתייחס גם לגלישה מיטבית ובטוחה ברשת בהתאם לחוזר מנכ"ל "אתיקה ומוגנות ברשת האינטרנט". מידע נוסף ופעילויות בנושא ניתן למצוא באריח גלישה בטוחה בענן החינוכי.  

להורים
  • ​חשוב לזכור שהמכשיר האישי שלכם ו/או המשפחתי מכיל מידע אישי/ משפחתי שעלול לזלוג בשוגג, בתפעול לא נכון של הילד שלכם כשהוא משתמש בו. 
  • אם ילדיכם משתמשים במכשיר האישי גם בבית, היו מודעים לכך שמידע אישי ומשפחתי שהוא אוסף עלול להיות חשוף לעיני תלמידים ומורים.  
  • הקפידו לקיים עם ילדיכם שיח בנוגע להתנהלות מושכלת עם המכשיר האישי בבית הספר ומחוצה לו  שיתייחס גם לגלישה מיטבית ובטוחה ברשת.  
  • זכרו כי יש לכם תפקיד משמעותי במרחב הווירטואלי כמו במרחבי חיים אחרים. למידע נוסף ניתן לעיין באריח גלישה בטוחה בענן החינוכי​.

מסרים לתלמידים
  • ​השימוש במכשיר האישי הוא באחריותכם, אתם בוחרים כיצד להשתמש בו.
  • המכשיר האישי שלכם מכיל מידע פרטי. מומלץ לא לאפשר לאחרים גישה למכשיר האישי. במקרים שבהם אנשים אחרים מבקשים לפעול במכשיר האישי שלכם, הקפידו להיות נוכחים לידם במשך כל זמן השימוש במכשיר. 
  • אם נחשפתם למקרים שבהם נעשה שימוש לרעה במידע אישי של אחרים או לפעילות פוגענית ברשת,  גלו אחריות ודווחו למבוגר אחראי שבו אתם בוטחים. במקרה כזה אין מדובר בהלשנה אלא בעזרה לחבר במצוקה.
  • גלו אחריות אישית וחברתית ואל תיקחו חלק בפגיעה: 
    • ​חשוב לדווח על הפגיעה ולתמוך בצד שנפגע: לסייע, לפנות/להפנות להגשת עזרה. 
    • חשוב לעצור את הפוגע כדי למנוע המשך פגיעה.
    • לקבוצה יש כוח מול פוגע אחד או כמה פוגעים. ולכן חשוב לשתף חברים ולגייסם לעזרה.
    • לקבוצה יש כוח בקביעת כללים חיוביים. 

​​
תאריך עדכון: 20/09/2016
 ​
​​​​​​​