מהי פגיעה בזכויות יוצרים?

 על פי חוק זכות יוצרים, התשס"ח-2007 – זכויות יוצרים תקפות לגבי יצירה אמנותית (רישום, ציור, פיסול), מפה, תרשים, צילום, מחזה, סרט, תכנית טלוויזיה, יצירה מוזיקלית, יצירת תנועה (למשל מחול), יצירה כתובה (ספר, הרצאה, תוכנת מחשב), לקט יצירות (אנציקלופדיה, נתונים ממאגר מידע) ויצירה דיגיטלית (למשל אתרי אינטרנט, מצגות, יישומונים ועוד). 


פגיעה בזכויות יוצרים היא העתקה, פרסום, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור, השכרה ועשיית יצירה נגזרת ללא אישור היוצר המקורי או באי כוחו. (על פי חוק זכות יוצרים, התשס"ח-2007)
בחלק מאתרי האינטרנט יצירת קישור עמוק (הפניה ישירה ליצירה בדף פנימי באתר) נחשבת אף היא כהפרת זכויות יוצרים.
זכויות היוצרים חלות במשך חייו של היוצר ועד שבעים שנים לאחר מותו. אם היו כמה יוצרים, הזמן נספר ממות חיי היוצר האחרון.
על מנת להשתמש ביצירה של אדם אחר ולהימנע מפגיעה בזכויות היוצר, עליכם לפנות אליו או לבאי כוחו ולבקש לכך אישור בכתב. הבקשה לאישור שימוש ביצירה היא למטרה ייעודית שלשמה ביקשתם אותה, ואין להשתמש ביצירה לצורך אחר. כלומר, עליכם לבקש אישור להשתמש ביצירה ליחידת הוראה מסוימת. כדי להשתמש שוב ביצירה, ביחידה אחרת, עליכם לבקש אישור מחדש. כדאי לבקש מראש אישור רחב ככל הניתן על מנת להידרש לפחות אישורים. כאן תוכלו למצוא דוגמה לאישור שימוש ביצירה.  
לאחר קבלת האישור אין להעביר זכויות אלו לצד ג' (כלומר אדם או ארגון או חברה שקיבלו אישור להשתמש ביצירה לא יוכלו להעביר אישור זה לגורם אחר), אלא אם כן האישור מאפשר זאת.
שימו לב! העלאת יצירה למרחב סגור (למשל מרחבי למידה באתר בית הספר, מצגת שיתופית) – דינה כהעלאה לרשת רגילה ופתוחה. 
ההמלצות שלעיל תקפות לגבי כל המרחבים הווירטואליים שאליהם מורים מעלים יחידות הוראה, כגון יוטיוב, רשתות חברתיות, מאגרי מידע, קבוצות וואטסאפ ועוד. כמו כן, היחידות צריכות לעמוד גם בדרישות המרחבים הווירטואלים שאליהם הן עולות. את המדיניות שלהם תוכלו לקרוא ב"אודות", "תנאי שימוש", "מדיניות הפרטיות" וכדומה.
ריכזנו המלצות וטיפים למורים​ המחפשים יצירות ברשת האינטרנט המותרות לשימוש או למורים המעוניינים לבדוק אם היצירות שמצאו אותן בעבר מותרות לשימוש.
שימו לב שבמאגרי המידע בקטלוג החינוכי תוכלו למצוא פריטים רבים המותרים לשימוש תוך כדי הקפדה על תנאי השימוש המוזכרים בהסבר על המאגר ובאתר המאגר עצמו.  



​​​​​​​​​​​​
תאריך עדכון: 17/12/2017
 ​
​​​​​​​