חינוך לשלום במצבי משבר

החינוך לשלום הוא רעיון המאפיין מורים במדינות רבות בעולם, וביניהם גם מורים בישראל, ונועד להכשיר מורים לקדם את רעיון השלום בכיתה ובקהילה. 

שימוש לאורך זמן במודל לסובלנות ולשלום על ידי מורים והורים יעזור לילדים להתגבר על תחושות הכעס והתסכול, לעבד את חוויות הפחד מהגורם המאיים ולחזור לשגרה מחוזקים יותר מתוך תחושת ביטחון במחויבות המבוגרים להבטיח את ביטחונם גם בעתיד. 

הסרט של הארגון Teachers without Borders​ מסביר מה הם הערכים המשותפים לעוסקים בחינוך לשלום במקומות שונים בעולם:​





 
 ​לצפייה היכנסו ל: '​מה​ו חינוך לשלום עבורך'


המשימה לחנך לשלום במצבי משבר היא מורכבת ודורשת הכשרה של המורים לשמש דוגמה ומופת לתלמידים. 

על האתגר העומד בפני העוסקים בחינוך לשלום נמצא במאמר מטעם ההתאחדות הלאומית של פסיכולוגים בבתי ספר (Nasp), בשם "ילדים והפחד ממלחמה וטרור". במאמר הם טוענים כי במצבי טרור מפתחים ילדים לא רק פחד מטרור וממלחמה, אלא גם תחושות של שנאה, כעס ואת הרצון לתפוס ולהעניש את העבריינים או את האויב. במקרה כזה, התאחדות הפסיכולוגים Nasp מזהירה מפני מצב זה בו הרצון לנקמה יכול להיות מופנה כלפי אנשים חפים מפשע, ועל סמך מאפיין כמו לבוש, שפה, דת, גזע או מראה חיצוני משותף לאותה קבוצה חברתית.

כפעולת מניעה, בהתאחדות הפסיכולוגים החינוכיים Nasp מציעים למורים ולהורים לשמש כמודל לחיקוי (role modeling) לסובלנות וחמלה באמצעות סיגולה של גישה חינוכית המכבדת את השונות של האחר ובאמצעות הבחירה בשפה ובהתנהגות המדגימה קבלה של שונות ושל האחר. ​


חינוך להתנהגות מקדמת סבלנות

משימתם העיקרית של מורים והורים כמודל לחיקוי היא מתן דוגמה אישית להתנהגות של אדם המקדם גישה של סובלנות וחמלה כלפי האחר. לשם כך ממליצים ב-Nasp למורים ולהורים:  

  • לספק מידע שימושי על האחר והשונה.
  • להימנע מלקבוע סטריאוטיפים על אנשים או קבוצות.
  • לקיים דיון איך האחר היה מרגיש לנוכח האשמות שלא בצדק כלפיו על ידי כלל החברה.
  • לחקור את הפחדים של הילדים.
  • להדגיש את החיובי ואת המוכר באחר.
  • להכיר דרך תמונות של קבוצות מגוונות.
  • ליזום מיזמים (פרויקטים) כדי לעזור לאלה במצוקה. 
  • ליזום היכרות עם נציגי קבוצות אנשים מגוונות.
  • ללמוד על אודות קהילות שונות באזור המגורים.
  • לקרוא ספרים עם ילדים או תלמידים שכותבים.

לפעילויות נוספות מומלץ לקרוא את המאמר ילדים והפחד ממלחמה וטרור​ באתר Nasp. 


חינוך לשפה מקדמת שלום

כדי להקנות התנהגות המקדמת הידברות בחברה, על החינוך לסובלנות ולשלום להתחיל בשפה שאנו משתמשים בה בכיתה ובבית כדי לתאר את האחר והשונה בחברה. 

החינוך לסובלנות ולשלום דרך הקניית שפה המקדמת שלום מקבל משנה תוקף במציאות הישראלית שקיימת בה חשיפה תכופה למצבי טרור והתגובה הצבאית והמדינית להם. למציאות זאת ביטויים רבים שאנו משתמשים בהם בחיי היומיום. כך למשל בחורה יפה היא "פצצה", גבר לעניין הוא "תותח", חיילים הם "אחים" לנשק, רעיון טוב או מלהיב – "פצצות לגבות" או "רסיסים לריסים", ועוד ועוד. השלום אם כן מתחיל בהחלפת השפה לשפה של שלום.

לפניכם מסרים מרכזיים שממליצים ב-Nasp למורים ולהורים לחזור עליהם בבית ובכיתה:
  • אלימות ושנאה לעולם אינן פתרון לכעס.  
  • אין לשפוט קבוצות של אנשים על פי פעולות של המעטים. 
  • כל האנשים ראויים שיתנהגו איתם בהגינות ובכבוד. 
  • ההיסטוריה מראה לנו שגילויי אי סובלנות רק הובילו לנזק. 
  • כדי לחנך לשלום יש לקדם את הרעיון לא רק בכיתה אלא גם בקהילה.
  • ברחבי העולם סובלנות וקבלת האחר היא דרך חיים, כל החיים.

באופן דומה, גם במשרד החינוך הוחלט על רקע האירועים הביטחוניים ושיבושה של חופשת הקיץ בקיץ 2014 על התמודדות חינוכית עם אירועי הקיץ במהלך מבצע "צוק איתן" באמצעות חינוך לסובלנות במסגרת התוכנית האחר הוא אני שעיקרה חינוך להכלה כאורח חיים, כתרבות וכשיח כלל מערכתי.
תאריך עדכון: 22/01/2019
 ​
​​​​​​​