שיקום והבראה

במעבר ממצב חירום למצב של שגרה יש חשיבות רבה לתפקידם של ההורים ושל הצוות הייעוצי-חינוכי כמחזקים את תחושות מסוגלות וביטחון של התלמידים. משרד החינוך הכין תוכנית הבראה ושיקום אשר תעניק כלים כיצד להתמודד עם תהליך ההתאוששות בעקבות מצב חירום, הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך. 







אף שיש רבים הרואים בחזרה של התלמידים לבית הספר סימן לתפקוד ולחזרה לשגרה, למעשה סביר להניח שתלמידים ומורים רבים יגיעו עם מצוקות, זיכרונות ומחשבות שיש לתת להם מענה ייעוצי וחינוכי לפני שיהיו פנויים ללמידה ולהוראה.   

לשם כך הכין משרד החינוך תוכנית הבראה ושיקום אשר תעניק כלים כיצד להתמודד עם תהליך ההתאוששות בעקבות מצב חירום, הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך. 


תכנית שיקום והבראה בטווח הקצר

pic_seret.png 

צפו בסרט בחזרה לשגרה שיחה מלב ללב​ - בעקבות המצב הביטחוני. 

שיחות אלה, כמו גם מגוון הפעילויות לשיקום ולהבראה, הן חלק מההתמודדות החינוכית עם החוויות שחלפו על התלמידים והמורים כיחידים, כמשפחות וכמדינה.  

תלמידים – בתהליך ההתאוששות יקבלו התלמידים דוגמה מההורים והמורים. ההורים והמורים צריכים לתת דוגמה להתנהגות רגועה ותחת שליטה, להגביר נוכחות בבית ובכיתה, להגיב ולפעול: לשוחח על אקטואליה ועל המצב, לעזור ולהפריד בין דמיון לפחד, לשלוח חבילת מנות לחיילים, לתכנן לראות מבוגר שגויס – כל אלה ילמדו את התלמידים עקרונות להתנהלות במשבר בעתיד. 

באמצעות התוכנית לשיקום והבראה בכיתה ובבית, התלמידים ילמדו לבטא את עצמם, לשמוע דעות מגוונות ולהשתתף בתהליך חינוכי ולימודי בעל משמעות ללומדים ולמלמדים.


תכנית שיקום והבראה בטווח הארוך

בטווח הארוך ייערכו בתי הספר לתהליך ריפוי מתמשך הנותן מענה לבריאות הנפש לטווח הארוך באמצעות פעילויות יזומות במהלך השנה בעקבות מצב החירום. 

קצב ההתאוששות והצרכים הבריאותיים והנפשיים שנזקק להם הפרט בתהליך ההחלמה ממשבר שונה מאדם לאדם ותלוי בגורמים רבים, כמו גיל, ניסיון, וקרבה לאירוע החירום. 

בתוכנית ההבראה לטווח הארוך ייערך משרד החינוך בהתאם על מנת לתת מענה לצרכים המשתנים של הפרט ומתוך הידיעה שריפוי דורש זמן.  

לשם ביצוע התוכנית, חבר משרד החינוך למוסדות קהילתיים, לעמותות ולארגונים התנדבותיים על מנת שיסייעו להורים לתלמידים ולצוות החינוך בתהליכי העיבוד וההחלמה ממשבר לאורך זמן. 

להורים קיימות תוכניות רבות להעצמת הורים ולמודעות עצמית, כגון השתלמויות של שפ"י בשם למידה לאורך החיים – סדנאות הורים, קורס להורים להתמודדות עם מצבי דחק של עמותת נט"ל, עמותה המטפלת בנפגעי טראומה על רקע לאומי, ועוד. המטרה של השתלמויות אלה היא להפוך את ההורים לסוכני שינוי במעבר ממצב חירום לחזרה לשגרה. כך רוכשים ההורים סל כלים להתמודדות עם תגובות ילדיהם לחירום ולומדים להעניק את מעטפת היציבות וההגנה שזקוקים לה הילדים בשעת חירום ובעת תהליך החזרה לשגרה.

לצוות החינוך ממליץ משרד החינוך ליצור אירועים משמעותיים לאורך השנה שיהיה בהם המשך עיבוד חוויית החירום, למשל על ידי עריכת טקס שנתי לציון אירוע החירום וקורבנותיו, דוגמת פרויקט בית ספר ראשית בתל אביב להנצחת הנופלים משורותיו במבצע צוק איתן בקיץ 2014 ודוגמת שיתוף הפעולה בין שפ"י עם מרכז "חוסן" במסגרת השתלמות בשם "חוסן, היום שאחרי" ליסודי ולתיכון לחיזוק החוסן האישי של התלמידים. 

לתלמידים ממליץ משרד החינוך להתרכז בעשייה מרגיעה של פעולות הפגה, שיתוף חוויות ברשתות חברתיות, ראיונות עם גיבורים וכתיבת עבודות עליהם ועוד, מאחר שכל הפעילויות הללו יעגנו שוב את תחושת הביטחון של התלמידים בעצמם ובסובבים אותם. 

כלל פעילויות אלה לאורך זמן מאפשרות להורים, לתלמידים ולאנשי הצוות להמשיך בפעולות לעיבוד הטראומה וחוויות המשבר לאורך זמן, איש איש על פי הקצב שלו לריפוי ולהחלמה ממשבר באמצעות פעילות קבועה לאורך השנה.
תאריך עדכון: 01/01/2019
 ​
​​​​​​​