לוח אוריינות טכנולוגיות התקשוב - יסודי

לוחות(2-6) מיומנויות ליישום אוריינות טכנולוגיות התקשוב.

לוח 2:  תפעול אמצעי קצה וניהול קבצי מידע
יכולת להפעיל כל סוג של אמצעי ממוחשב (מחשב לוח (טאבלט), טלפון חכם (סמארטפון), מחשב נייד או נייח).








תגיות לחיפוש פעילויות לפיתוח אוריינות זו בקטלוג החינוכי:
ניהול קבצים, תפעול מחשב, ניהול מידע, הפעלת אמצעי קצה, טאבלט.



כיתות א-ב (תפעול אמצעי קצה)

תפעול מחשב – בסיס: הדלקה וכיבוי; חלונות – פתיחה, סגירה, הגדלה, הקטנה. 

הכרת סמלים לניווט בסביבה דיגיטלית.

סייר הקבצים – התנהלות בתיקייה: איתור קובץ פתיחה וסגירת קובץ; קובץ – שמירה בשם בתוך תיקייה קיימת.

הכרת המקלדת – מקשי שפת אם ומקשים מיוחדים:  Caps Lock,  Shift + מקש נוסף, רווח, Enter. 

שימוש ב"עכבר" – הסמן, גלילה, עכבר שמאלי/ימני. 

פתיחה ותפעול של תוכנות ויישומים המותקנים במכשיר, כגון צייר.

מערכת שמע – תפעול רמקול, אוזניות, מיקרופון.

טאבלט – הדלקה, כיבוי, הכרת מקלדת וירטואלית.


   כיתות ג-ד (תפעול אמצעי קצה)

שימוש ב"עכבר פנימי" במחשב נייד.

הכרת המקלדת – אותיות קטנות וגדולות באנגלית, הוספת סימנים.

סייר הקבצים – הכרת הסייר ושימוש בו:  מבנה הספריות והתיקיות, יצירת תיקייה/תת-תיקייה, שינוי מיקום תיקייה, שינוי שם תיקייה, מחק תיקייה. 

שולחן עבודה – ארגון קישורים ליישומים שכיחים בשולחן עבודה.

ניהול  קובץ – שמירה ושמירה בשם בתיקייה חדשה, פתח קובץ, יצירת קובץ חדש, הדפסת מסמך. 

הכרת "סל מִחזור" ותפעולו.

עקרונות בסיסיים בהתקנה והפעלה של יישומים/תוכנות. 

החסן נייד – הפעלה, שמירת קבצים, העברת קבצים, ניתוק והוצאה בטוחה.

טאבלט – תפעול אפליקציות נבחרות.


כיתות ה-ו (תפעול אמצעי קצה)

יצירת קיצור דרך למסמך; שולחן עבודה – קישור תיקיות ומסמכים לשולחן העבודה.

ביצוע חיבור לאינטרנט אלחוטי. 

זיהוי סוגי קבצים ושיוכם ליישום מסוים על פי סיומת הקובץ (Ppt. Doc. Jpeg. Pdf)

חיפוש ואיתור מידע בקבצים השמורים במחשב. 

חיבור והפעלה של מצלמה/מדפסת.

המרת סוג קובץ, למשל – שמירת קובץ טקסט (Word)  או מצגת כ-PDF, המרה לסוג מתקדם (לדוגמה –Word 7  ל-Word 10).

הדפסת חלק ממסמך, הדפסת שקופיות בהתאמה אישית.  

התקנת אפליקציות נבחרות ושימוש בהן באמצעים כגון טאבלט, סמארטפון וכדומה, סידור אפליקציות בתיקיות.


לוח 3: התנהלות לימודית בסביבה מקוונת


תגיות לחיפוש פעילויות לפיתוח אוריינות זו בקטלוג החינוכי:

ניהול קבצים, תפעול מחשב, ניהול מידע, הפעלת אמצעי קצה, טאבלט.


כיתות א-ב (סביבה מקוונת)

כניסה לאתר הבית ספרי  ולמרחב הכיתתי, שימוש בשם וסיסמה. 

שימוש בסרגלי הניווט. 

פתיחת יישומים בשולחן העבודה.

הקלדת סיסמה אישית בכניסה לסביבה לימודית מקוונת.

מועדפים בדפדפן – שמירת אתר נבחר, איתורו ופתיחתו. 

גלישה באתר – הפעלת סימולציות, יישומים וצפייה בסרטונים. 

השתתפות בקבוצת דיון במרחב הכיתתי.

התנהלות בספר דיגיטלי אינטראקטיבי (אם בשימוש) – סימון טקסט,  שימוש בתוכן עניינים, כניסה למשימות וביצוען (כתיבת תגובות ו/או כתיבת מידע בתיבות טקסט ייעודיות). 

מרחק מתצוגה – הגדלה/הקטנת תצוגה.


כיתות ג-ד (סביבה מקוונת)

הכרת אפשרויות הדפדפן – היסטוריית גלישה, פתיחה בחלון גלישה נוסף, פתיחת דפים בכרטיסיות ובחלונות נוספים.

גלישה במרשתת (אינטרנט) – זיהוי כתובת אינטרנט על פי סיומת, הכרת קטגוריות שונות של אתרי אינטרנט, הכרת דפדפנים שונים.

התנהלות באתר בית ספרי/כיתתי – כתיבה בקבוצת דיון, העלאת קבצים, ביצוע מטלות, שימוש בכפתור "דווח" במקרה של פגיעה.

ספר דיגיטלי אינטראקטיבי (אם בשימוש) – איתור מידע בספר, הוספת הערות ותגובות, ביצוע מטלות, שימוש בשכבות המידע. 

יצירה וניהול מידע בכלים מקוונים – יצירת מסמכים ב"ענן" וביצוע פעולות, כגון מילוי טפסים, כתיבה ויצירה במסמך מקוון ובמצגת מקוונת, הורדת קבצים מאתר למחשב, העלאת קבצים מהמחשב ל"ענן", שימוש בלוח מקוון, ענן מילים, מפת חשיבה וכדומה.

העתקת טקסט ו/או תמונה מתוך אתר והדבקתם במסמך אחר, יצירת היפר-קישור. 

הורדת תמונה ושמירתה כקובץ בפורמט מתאים.


כיתות ה-ו (סביבה מקוונת)

ניהול הגדרות בדפדפן – תיקיית הורדות, ארגון ה"מועדפים". 

יצירה וניהול מידע בכלים מקוונים – יצירת מצגות ומסמכים ב"ענן" וניהולם במרחב האישי, יצירת טפסים מקוונים.

תיעוד מידע וארגונו בפורטפוליו דיגיטלי ביישומים מקוונים פתוחים.

כניסה לשיעורים סינכרוניים בפלטפורמות שונות והתנהלות בהן.

שימוש בדואר אלקטרוני ייעודי (ומאושר) לכיתה – כתיבת הודעה ושליחתה לכמה נמענים, ניהול "ספר כתובות", הודעות נכנסות ויוצאות, סינון הודעות לא רצויות, צירוף קובץ, איתור הודעות שנשמרו בדואר אלקטרוני.

שינוי פורמט של קובץ לפני שליחתו.

השתתפות בקבוצת דיון בהקשרי למידה שיתופית בין-כיתות או בין בתי ספר.

התנהלות לימודית בסביבה ללמידה מרחוק (LMS) – הרשמה, השתתפות פעילה, מילוי משימות, תקשורת עם עמיתים בקבוצות דיון.


לוח 4: עריכת טקסט וכתיבה בסביבה דיגיטלית מקושרת, שיתופית ופומבית 

תגיות לחיפוש פעילויות המפתחות אוריינות זו בקטלוג החינוכי:

עריכת מידע מילולי, מעבד תמלילים, עיצוב טקסט, עריכת טקסט, ניהול קבצים, טבלה, היפר קישור, הערות, עקוב אחרי שינויים.


כיתות א-ב (עריכת מידע מילולי)

פתיחת היישום ונגישות אליו.

הכרת  כרטיסיות –  "בית", "הוספה", "פריסת עמוד". 

מעבד תמלילים – כתיבת טקסט בהקלדה, שימוש בסמן, שימוש בכפתור "בטל' (Undo). 

עיצוב גופן – סוג, גודל, צבע, הדגשה, קו תחתון; עיצוב טקסט – יישור, מרווח בין שורות, מעבר לשורה חדשה. 

עריכת טקסט – גזירה, העתקה, הדבקה, מחיקה,  פריסת עמוד: כיוון – אורך/רוחב.  

הוספה –  תמונה מתיקייה, כולל חיפוש תמונה מתאימה, שילובה בדף עם שימוש ב"עיצוב אובייקט" ו"גלישת טקסט". 

צורות ותיבת טקסט – עיצוב הצורה / תיבת הטקסט.   


כיתות ג-ד (עריכת מידע מילולי)

הכרת פקודות נוספות בכרטיסיות – "קובץ", "הוספה", "בית"/"ערוך". 

עריכה מתקדמת – כניסה, מעבר שורה, יישור, מעבר בין שפות; עיצוב פסקה – מספור, תבליטים (Bullet), כיוון טקסט, מברשת עיצוב; חפש/החלף – איתור מילים בתוך הטקסט והחלפתן.

טבלה – הוספת טבלה, כתיבה בטבלה; עיצוב ופריסה, הוספה/מחיקה – שורות/עמודות, חזרה 
על שורת כותרת.  

הוספה – תמונה: איתור תמונה בספריות / תיקיות במחשב, הוספה למסמך ועיצובה.

היפר-קישור – קישור באמצעות טקסט (מילים חמות) לדף אינטרנט, קישור למקום אחר באותו מסמך בעזרת סימניות.
 
כותרת עליונה/תחתונה – הוספה ועיצוב טקסט, תמונה ומספר עמוד.  

כתיבה במסמך שיתופי בענן (Drive), כתיבה ביישומים שיתופיים נוספים במרשתת, כגון ענני מילים, לוחות שיתוף, סביבות למידה מקוונות, סביבות ויקי.


כיתות ה-ו (עריכת מידע מילולי)

פריסת עמוד – בחירת כיוון, גודל דף ושוליים.

מעקב אחר שינויים – הוספת הערות, קבלה ודחייה של שינויים. 

הוספה – תאריך ושעה, הערות שוליים והערות סיום, הוספת הערות והפניות, ניהול הערות (כרטיסיית "הפניות"), קישור לסרטונים / יישומים / מסמכים משותפים בענן / תיקיות בענן ועוד.

חיבור בין מסמכים – הוספת  אובייקט (הטבעת מסמך אחד בתוך מסמך אחר). 

תבניות מוכנות – שימוש בתבניות ובחירת עיצוב מתאים למטרה, שינוי מאפייני התבנית לפי הצורך.

טבלאות מורכבות – יצירה ושימוש בכל פקודות העיצוב והפריסה, מיון נתונים בטבלה.

חיפוש טקסט בתוך מסמך ושימוש בפקודת "החלפה".

כתיבה בסביבות למידה שיתופיות מקוונות (מחברת שיתופית וכדומה).  

הכרת מחברת דיגיטלית – פתיחת מחברות ודפים, תיעוד מידע בדפים, שמירה ברשת ואינטראקציה עם שותפים.


לוח 5: עריכת מידע חזותי, עיצובו והצגתו

יכולת לערוך מידע חזותי (תמונות, וידאו, קומיקס, מצגות, אתרי אינטרנט, עלונים מקוונים ועוד) ביישומים ייעודיים.

תגיות לחיפוש פעילויות המפתחות אוריינות זו בקטלוג החינוכי:
מידע חזותי, עריכת מצגת, הנפשה, עיצוב אובייקט, היפרקישור, תפעול, אמצעי קצה.


כיתות א-ב

פתיחת היישום המיועד לפרזנטציה ונגישות אליו מתפריטים שונים.

זיהוי הסמלילים בסרגל הניווט של היישום.

עריכת מידע חזותי, הוספת טקסט ותמונה.

הצגת מצגת – מעבר ממצב עריכה למצב הצגת שקופיות,  מעבר בין שקופיות באמצעות "עכבר".


כיתות ג-ד (עריכת מידע חזותי)

בחירה או יצירה של ייצוג סטטי – תצלום, איור, דיאגרמה, ציר זמן, תרשים (ועוד) ממוחשבים המדגימים תופעה, רעיון או תהליך. 

הצגת נימוק להתאמת הייצוג שנבחר/נבנה למסר הנדרש, למאפייני קהל היעד, לאופן ההצגה ולמאפייני המדיה הספציפית. 

מצגת – פתיחת היישום, הכרת מצב עריכה, תצוגה וסדרן השקופיות, שמירת מצגת; הוספת שקופית חדשה פשוטה, תבניתית ומותאמת אישית; העתקה, שכפול ומחיקה של שקופיות.  

עיצוב שקופית – רקע, ערכת נושא והכלת עיצוב על שקופיות נבחרות ו/או על כל המצגת בהתאמה למסר  ולכללי העיצוב. 

הוספה – צורות / תיבת טקסט, כתיבת טקסט בתוך תיבת טקסט/צורה ועיצוב הטקסט: מילוי, מתאר, אפקטים; הוספת תמונה – בחירת תמונה מתיקיות המחשב, מאוסף תמונות / תמונות מקוונות. 

הוספת הפניה – היפר-קישור באמצעות טקסט (מילים חמות) לדפים ברשת ולשקופית אחרת במצגת.

עיצוב אובייקטים – מילוי, מתאר ואפקטים של תמונה, טקסט,SmartArt , תרשים, טבלה.   

הנפשה – יצירת הנפשה, תפעול "חלונית הנפשה".

הפעלת יישום מקוון לעריכת מידע חזותי – בחירת היישום המתאים, בחירת תבנית מההיצע של היישום או בניית היצג חדש, עריכת המידע בכלי היישום.

הצגת המידע בפני קהל – צמצום, רהיטות ודיוק בהשמעת טקסט דבור והתאמתו להיצג החזותי המעוצב.

כיתות ה-ו (עריכת מידע חזותי)

בחירה או יצירה של ייצוג דינמי – סרטון וידאו או הנפשה (אנימציה) ממוחשבת המדגימים תופעה, רעיון או תהליך. 

הצגת נימוק – תיאור היתרונות והחסרונות של ייצוגים דינמיים וסטטיים ספציפיים לייצג באופן יעיל מידע מסוים. 

מצגת – הוספת הנפשות, סרטונים וקובצי שמע, מפות, תצלומים, איורים. 

הטבעה (embed) של סרטונים וקובצי שמע בשקופית. 

מעבר בין שקופיות – תפעול וניהול: תזמון, שינוי סדר שקופיות וקישורים ביניהן. 

העתקת/העברת שקופית בתוך המצגת ובין מצגות שונות. 

שמירת מצגת – במצב עריכה ובמצב הפעלה (ללא אפשרות עריכה) ובפורמט של סרטון. 

תבניות מוכנות – שימוש בתבניות ובחירת עיצוב מתאים למטרה, שינוי מאפייני התבנית לפי הצורך.

הפעלת יישום מקוון לעריכת מידע חזותי – הוספת קול, סרטונים וקישורים; צילום דיגיטלי, צילום וידאו ועריכת סרטים, בניית הנפשה, קומיקס ועוד.

הצגת המידע בפני קהל – קידום עניין וקשב בעת ההצגה, שילוב משימות בהשתתפות קהל השומעים, הפעלת סרטונים, יישומים אינטראקטיביים מקוונים (באמצעות מכשירי הטלפון הנייד וכדומה).

לוח 6: טיפול במידע מחקרי והצגתו בבהירות באמצעים הדיגיטליים המתאימים. יכולת לערוך ולעבד מידע מספרי ביישומים ייעודיים בהקשרי חקר וביג דאטה.

תגיות לחיפוש פעילויות המפתחות אוריינות זו בקטלוג החינוכי:
גיליון נתונים, עריכת גיליון נתונים.

כיתות א-ב (טיפול במידע מחקרי)
*המיומנות לא נדרשת


כיתות ג-ד (טיפול במידע מחקרי)

הכרת גיליון נתונים – זיהוי הסמלילים בסרגל הניווט של היישום.

התמצאות ופעולה בסיסית בנתונים בגיליון נתונים קיים – ארגון הנתונים ומיון פשוט על פי מאפיין (סדר האותיות / סדר מספרים עולה וכדומה), שימוש ב"סינון".


כיתות ה-ו (טיפול במידע מחקרי)

הכרת גיליון נתונים מקוון, מטרותיו ודרכי השימוש.

פתיחת גיליונות מרובים בתוך הקובץ.

כתיבת נתונים (מספרים וטקסט) בטבלה / מערך תאים פשוט.

עיצוב – סוג וצבע גופן, צבע  רקע, גבולות, מיזוג/פיצול תאים, גלישת טקסט, הוספה ומחיקה של עמודות ושורות.

פריסת עמוד – כיוון (מימין/שמאל).

תצוגה – הקפאת חלונית/שורה/עמודה.

הדפסה – סימון אזור הדפסה והדפסת קטע נבחר.

עיבוד נתונים –¬ מיון בסיסי ומיון מותאם אישית. 

בניית נוסחאות ביישום.

פונקציות – עיבוד נתונים בעזרת פונקציות בסיסיות: סכום, ממוצע וכל פעולה בהתאם לתוכנית הלימודים במתמטיקה.

תרשימים – עיבוד וייצוג נתונים ברמה בסיסית, כגרף עמודות ותרשים עוגה (פאי) גם בתלת ממד
יצירת טפסים מקוונים. 

עבודה עם גיליון נתונים מקוון משותף.


​​​​להורדת המסמך כקובץ PDF לחצו כאן​​​​
תאריך עדכון: 08/08/2018
 ​
​​​​​​​