תקשוב בגיל הרך

שימוש מושכל בשילוב מדיה דיגיטלית תורם לתהליכי התפתחות של הילדים. מבחר אמצעי תקשוב עשוי להרחיב את אפשרויות הגננות והגננים בתכנון לימודים, בפעילות עם הילדים, באמצעי ההוראה ובתקשורת. ד"ר ענת סלע, מפקחת מדע וטכנולוגיה בגיל הרך במשרד החינוך, מרחיבה על חשיבות התקשוב מגיל צעיר.   







מגוון של טכנולוגיות ומדיה נמצא סביבנו – בבתינו, במקום עבודתנו, במוסדות החינוך. כלים אלו שינו את הדרכים שבהן בני המשפחה מנהלים את חיי היום יום ומבלים בשעות הפנאי. כלים אלו עשויים להרחיב את אפשרויות הגננות והגננים בתכנון הלימודים, בפעילות עם הילדים, באמצעי ההוראה ובתקשורת.

שימוש מושכל בטכנולוגיות ובמדיה יכול לתמוך בתהליכי למידה וחִברות וליצור חוויות מהנות ושיתופיות. אלה יכולים לתמוך בלמידה ובהתפתחות, כמו גם ביחסי ילדים עם מבוגרים ועם בני גילם.
המדיה הדיגיטלית מאפשרת צריכה ויצירה של מידע וידע מולטימודלי (משלב תמונה, צליל, תנועה, כתב). מידע זה מאופיין באינטראקטיביות, עדכניות ושיתופיות במגוון דרכים.

שימוש מושכל בשילוב מדיה דיגיטלית משמע פעילויות או תהליכים התורמים לתהליכי התפתחות של הילדים. לדוגמה:
  • "לקרב את הרחוק" – לחקור מידע שלא ניתן להגיע אליו (דרך אתרי תוכן או אתרי מקומות), להכיר את האחר (דרך תמונות, סרטים, קולות), להתעניין באחר (דרך כלי תקשורת קוליים וחזותיים).
  • הרחבת התודעה ושיתוף תודעות על ידי שימוש במידע "מקורי" של קהילת הגן – ארגון תצלומים, סרטים וקולות של ילדי הגן מתוך פעילויות בתוך הגן ומחוצה לו (בתיקיות, במצגות, סביבות אינטרנטיות סגורות).
  • העצמת הילדים והקבוצה – דרך יצירה, דרך הצגת מידע חזותי שניתן לדבר עליו.
  • שימוש סביבות משחק לתרגול מיומנות יסוד ולימודיות (על פי הצורך).
  • פיתוח אוריינות דיגיטלית – יצירה והבעה גם בסביבה הדיגיטלית.

בבחירה של שילוב כלים דיגיטליים יש לשים לב:
  • ​ילדים זקוקים למגוון התנסויות למידה הנותנות מענה להתפתחותם המוטורית, הרגשית חברתית והמנטלית. ראוי שמשך העיסוק בכלים דיגיטליים יהיה מוגבל.
  • בשימוש באינטרנט יש לפעול רק על פי חוזר מנכ"ל (אינטרנט קווי).
  • הפעילות בסביבה הדיגיטלית מאפשרת לילדים להיות יצרנים ולא רק צרכנים.
  • הפעילות היצרנית ייחודית ואינה יכולה להתקיים בכלים אחרים.
  • סביבות דיגיטליות המבוססות על תיאוריות למידה ביהביוריסטיות צריכות להיות מותאמות לילדים הזקוקים לכך בלבד.
  • אין לחשוף פרטים אישיים בסביבות לא מאובטחות.
  • יש להימנע מחשיפת הילדים לפרסומות (גלויות וסמויות).

פרויקטים נבחרים

זום זום היפתח  המסע מחושך לאור  שימוש בחדר "זום" וירטואלי לשמירה על קשר עם ילדי הגן והוריהם בזמני חירום ושגרה לגננות וגננים. 


דוא"ל: ד"ר ענת סלע – anatse@education.gov.il​

טלפון: 073-3936601​ 

​​​​​​​​
תאריך עדכון: 20/08/2019
 ​
​​​​​​​