תקשוב כהשתלבות

התכנית "תקשוב כהשתלבות" הוקמה בשנת 2006 במטרה לקדם תלמידים עם צרכים מיוחדים באמצעות טכנולוגיה מסייעת בליווי הדרכה לתלמידים, להורים ולצוותי החינוך.












בתכנית שותפים משרד החינוך, הביטוח הלאומי, המיזם מחשב לכל ילד והרשות. עד כה הוענקו במסגרת התכנית כ-4,000 אמצעי קצה מותאמים, כ-500 חונכים המלווים את התלמידים (ישנם חונכים שמלווים כמה תלמידים) ומאות שעות של הכשרה לצוותים החינוכיים שמלווים את התכנית ואת התלמידים בשטח.
אנו עדים לכך שהתלמידים שקיבלו נגישות טכנולוגית חינוכית באמצעות התכנית אכן התקדמו מבחינה לימודית, וחשוב מזה – יצרו קשרים חברתיים.

סיפורה של א', תלמידה שנולדה בלי ידיים פונקציונליות וקיבלה בתחילת התכנית מחשב נייד לכיתה ומקלדת לרגליים – היא השתלבה בבית הספר, הגיעה להישגים, סיימה בגרויות ולומדת אמנות – ציור בעזרת הרגליים והפה. 
סיפורו של י', ילד אוטיסט שאינו מדבר שקיבל התקפי זעם כשלא הצליחו להבין אותו, ובמסגרת התכנית הוענק לו אייפד – הוא התחיל לתקשר בתחילה באמצעות בחירת שירים ביוטיוב, ולאחר מכן באמצעות אפליקציית הפתקים. התברר שבמהלך השנים רכש קריאה וכתיבה, ורק באמצעות האייפד שהונגש לו הצליח לתקשר. כיום התלמיד רגוע ומתקשר.


בחינוך המיוחד כ-200,000 תלמידים עם צרכים מיוחדים, כ-120,000 מהם משולבים בחינוך הרגיל.
ב-2013 נחקקו התקנות לנגישות האומרות כי הזכות לשירות נגיש כוללת את האפשרות להגיע ולקבל את השירות, את האפשרות להשתמש בו, ליהנות ממנו, לקבל מידע שמופק במקום או בשירות, להשתמש במתקנים של המקום ובפעילויות המתקיימות על ידי השירות – והכול באופן עצמאי, בטיחותי ומכובד.
חלק מהדרישות של תקנות נגישות השירות מחייב רכישה של ציוד והתקנת אמצעים פיזיים, וחלק מהן מחייב שינוי או התאמה של התנהגות הארגון או של האדם נותן השירות. שני החלקים מחייבים היערכות מראש.
במסגרת תכנית הנגישות הפרטנית החינוכית צוידו אלפי תלמידים עם צרכים מיוחדים בטכנולוגיה מסייעת.
אין ספק שהתכנית "תקשוב כהשתלבות", שקמה לצורך צמצום פערים דיגיטליים, לימודיים וחברתיים, פרצה את הדרך לתקנות לנגישות חינוכית פרטנית. צוותי התכנית וחומרי העזר שליוו אותה מותאמים עכשיו לתכנית גדולה יותר – "תקנות נגישות", ולמעשה התכנית "תקשוב כהשתלבות" נטמעת בתוך התכנית הגדולה.


​​
תאריך עדכון: 23/03/2017
 ​
​​​​​​​